Zdecydowana większość kierowców nie sprawdza stanu technicznego samochodu regularnie, a tym bardziej przed dłuższym wyjazdem, np. nad morze czy w góry. Jest to oczywiście błąd! Każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać stan płynów, opon i oświetlenia. O ile płyny wymagają uzupełnienia po przejechaniu określonej ilości kilometrów, a opony zmieniamy co kilka sezonów, to w przypadku żarówek samochodowych przepalenie żarnika może nastąpić zdecydowanie wcześniej. Z racji, iż specjalizujemy się w szczególności w oświetleniu samochodowym, w tym poradniku odpowiemy na pytania, jak wymienić żarówki w samochodzie, kiedy należy sprawdzić ich stan i dlaczego ulegają przepaleniu.
Zgodnie z prawem obowiązującym w naszym kraju, światła mijania (lub do jazdy dziennej, o ile pojazd w takowe został wyposażony) włączone powinniśmy mieć przez całą dobę. Jazda bez włączonych świateł grozi nałożeniem mandatu.
Często klienci pytają nas, „dlaczego należy jeździć z włączonymi światłami przez cały dzień, skoro i tak w dzień widać samochód?”. Niestety, każdy pojazd, który porusza się bez włączonych świateł jest mniej widoczny – szczególnie ciemne auta w pochmurne dni. Warto zatem zadbać o to, aby wszystkie elementy oświetlenia naszego pojazdu działały poprawnie. Działające oświetlenie zwiększa nie tylko Twoje bezpieczeństwo na drodze, ale także innych uczestników ruchu drogowego i pieszych.
Rodzaje żarówek samochodowych
Typy i rodzaje żarówek, w jakie wyposażony fabrycznie został nasz pojazd zależą od tego, w jakich latach wyprodukowane zostało auto oraz jakiej klasy samochód posiadamy. Do najczęściej spotykanych źródeł światła w reflektorach samochodowych, możemy zaliczyć żarówki halogenowe. Cechują się one wysoką trwałością sięgającą do 1000 godzin oraz dobrym strumieniem światła.
H1, H2, H3 – żarówki halogenowe jednowłóknowe
H4 – żarówki halogenowe dwuwłóknowe
H7 – żarówki montowane w nowszych autach
W / P / R – żarówki oświetlenia obrysu pojazdu, jako światło stopu oraz wewnątrz kabiny kierowcy
Drugim typem lamp, spotykanym w samochodach, są tzw. ksenony. Lampy ksenonowe samochodowe montowane są w nowszych autach, wyposażonych w specjalne reflektory. Lampy wyładowcze do generowania światła nie wykorzystują żarnika, dzięki czemu charakteryzują się znacznie większą trwałością, sięgającą nawet 2500-3000 godzin. Reflektory ksenonowe muszą być wyposażone w przetwornice prądu oraz automatyczną regulację położenia świateł.
D1S – reflektory soczewkowe z zapłonnikiem
D1R – reflektory odbłyśnikowe z zapłonnikiem
D2S – reflektory soczewkowe bez zapłonnika
D2R – reflektory odbłyśnikowe bez zapłonnika
D3S – reflektory soczewkowe z zapłonnikiem / lampy bezrtęciowe
D3R – reflektory odbłyśnikowe z zapłonnikiem / lampy bezrtęciowe
D4S – reflektory soczewkowe bez zapłonnika / lampy bezrtęciowe
D4R – reflektory odbłyśnikowe bez zapłonnika / lampy bezrtęciowe
Trzecim typem oświetlenia, jakie możemy spotkać w nowych autach są lampy LED, charakteryzujące się bardzo wysoką trwałością, przekraczającą 40 tys. godzin. Długa żywotność to ogromna zaleta oświetlenia ledowego, jednak należy pamiętać, że w większości przypadków takiej lampy nie wymienimy samodzielnie.
Bez względu na to, jakie żarówki czy lampy kupujesz, koniecznie zwróć uwagę, czy dany produkt posiada homologację. Każdy rodzaj oświetlenia montowany na przodzie i tyle pojazdu jako oświetlenie główne, musi posiadać homologację, dopuszczającą dany typ światła do montażu. Jeżeli Twoje auto fabrycznie wyposażone było w reflektory halogenowe, nie możesz zamontować w nim ledów czy ksenonów jako światła mijania czy światła drogowe.
Wymiana żarówki – kiedy najlepiej ją wykonać?
Na wymianę żarówek w samochodzie najczęściej decydujemy się wtedy, gdy ta ulegnie przepaleniu. Nie ma w tym nic złego, o ile żarówka nie przepali się podczas jazdy nocą albo w dalekiej trasie. Jazda bez świateł nie tylko stwarza zagrożenie na drodze, ale także może skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu podczas kontroli. Żarówki najlepiej wymieniać parami, nigdy pojedynczo. W przypadku, gdy wymienimy tylko jedno źródło światła, drugi reflektor będzie świecił mniej wydajnie (zużycie żarówki na wyższym poziomie), a dodatkowo, nie mamy pewności, czy w każdej chwili ona również nie ulegnie przepaleniu.
Wymianę żarówek halogenowych zaleca się wykonywać raz do roku. W przypadku lamp wyładowczych czas ten wydłuża się do 2 lat. Jeżeli chodzi o lampy ledowe, to zalecany czas wymiany sięga 10 lat.
Jak wymienić żarówkę w samochodzie?
Wymiana żarówek w starszych modelach samochodów nie należy do najbardziej skomplikowanych prac, jakie przyjdzie nam wykonać. W większości przypadków wystarczy podnieść maskę, odkręcić pokrywę zabezpieczającą żarówkę w reflektorze, wymienić żarnik na nowy, a następnie całość ponownie zmontować (wymianę żarówek należy wykonywać na odłączonym akumulatorze). Jeżeli posiadasz auto wyposażone w żarówki halogenowe, warto abyś wyposażył się w praktyczny zestaw żarówek, tak na wszelki wypadek.
W przypadku aut nowszej generacji sytuacja nieco bardziej się komplikuje. Dostęp do żarówki wymaga nagimnastykowania się oraz demontażu dodatkowych elementów, jak filtr powietrza czy akumulator. Dotyczy to samochodów produkowanych 10-15 lat temu. Jeżeli chodzi o najnowsze samochody, samodzielna wymiana żarówek w wielu przypadkach jest wręcz niemożliwa. Problemem może się okazać nie tylko kompaktowa budowa komory silnika, ale także budowa samego reflektora. Wiele marek do konstrukcji swoich aut używa niestandardowych kluczy, których zazwyczaj nie posiadamy w domach. W takim przypadku wymianę żarówki należy wykonać w warsztacie. Cena wymiany żarówki nie powinna przekroczyć więcej niż kilkadziesiąt złotych.
Samodzielna wymiana żarówki w samochodzie
Wymiana żarówek halogenowych (oraz innego rodzaju oświetlenia np. świateł pozycyjnych, stopu, wnętrza kabiny w każdym aucie, nawet nowym) może być wykonana samodzielnie. W pierwszej kolejności należy wyposażyć się w odpowiednie żarówki, które zamontujemy w naszym samochodzie. Jeżeli nie wiesz jaką żarówkę wybrać, skorzystaj z naszej wyszukiwarki żarówek. Jeżeli posiadasz już odpowiednie żarówki, możesz przystąpić do wymiany. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać jest odłączenie akumulatora. Po jego odłączeniu możemy przystąpić do wymiany halogenów. W tym celu załóż nowe bawełniane rękawiczki (bańki żarówki nie wolno dotykać palcami). Dokonaj wymiany zgodnie z książką serwisową, a następnie ponownie podłącz akumulator. Po wymianie żarówek należy ustawić reflektory na odpowiedniej wysokości. Można tego dokonać na stacji diagnostycznej.